«Κενά» στην ευαισθητοποίηση σχετικά με τον καρκίνο του δέρματος και τα μέτρα προστασίας για την πρόληψή του, εντόπισε πρόσφατη έρευνα της La Roche Posay και του Πανεπιστημίου George Washington. Η έρευνα έδειξε ότι το 88% των ατόμων γνωρίζουν ότι κινδυνεύουν από καρκίνο του δέρματος, αν εκτεθούν στον ήλιο χωρίς προστασία, μόλις ο ένας στους δύο όμως έχει επισκεφθεί δερματολόγο για να ελέγξει τους σπίλους του, ενώ 4 στους 10 θεωρούν ότι δεν είναι ανάγκη να προστατεύονται από τον ήλιο όταν δεν είναι σε διακοπές.
Η μεγάλη διεθνής μελέτη σχετικά με τη συμπεριφορά στην έκθεση στον ήλιο και τον εντοπισμό του καρκίνου του δέρματος έδειξε ότι ανά τον κόσμο, υπάρχουν πολλές αδυναμίες και γεωγραφικές ανισότητες, όσον αφορά στην πρωτογενή και τη δευτερογενή πρόληψη του καρκίνου του δέρματος. Αυτή η πληροφορία θα πρέπει να αποτελέσει άξονα στον σχεδιασμό των καμπανιών ευαισθητοποίησης που σαν στόχο έχουν να μειώσουν τη μεσο και μακρο-πρόθεσμη ανάπτυξη καρκίνου του δέρματος.
"Πρόκειται για μία παγκόσμια φωνή αφύπνισης", σημείωσε ο επικεφαλής της μελέτης, αναπληρωτής Καθηγητής Δερματολογίας στην Ιατρική Σχολή κaι Σχοlή Επιστημών Υγείας του Πανεπιστημίου George Washington, Adam Friedman. "Yπάρχουν ακόμη πολλά κενά, όχι μόνο στη διάγνωση αλλά και στην πρόληψη του καρκίνου του δέρματος".
Τα στοιχεία ήταν αποκαλυπτικά: Τα πιο συχνά προστατευτικά μέσα που λαμβάνουν οι περισσότεροι είναι η χρήση καπέλου και γυαλιών ηλίου. Το εκπαιδευτικό επίπεδο, αλλά και το φύλο, επιδρούν σημαντικά στον βαθμό της ηλιοπροστασίας. Όσο πιο ψηλό είναι το εκπαιδευτικό επίπεδο κάποιου, τόσο περισσότερα είναι και τα μέτρα προστασίας που λαμβάνει. Αντίστοιχα και η αυτοεξέταση και η αναζήτηση συμβουλής από δερματολόγο συσχετιζονται θετικά με το κοινωνικοοικονομικό και το εκπαιδευτικό επίπεδο. Τέλος, οι γυναίκες φαίνεται να είναι πιο ενημερωμένες σε σχέση με τους άνδρες όσο αφορά στους παράγοντες κινδύνου και τα κατάλληλα μέτρα προστασίας, αλλά και για τον έγκαιρο εντοπισμό του καρκίνου του δέρματος.
Εντοπίστηκαν επίσης και διαφοροποιήσεις με βάση την περιοχή. Οι κάτοικοι της Νότιας και της Δυτικής Ευρώπης είχαν περισσότερες πιθανότητες να χρησιμοποιούν αντηλιακό σε σχέση με τον μέσο όρο. Στη Λατινική Αμερική, η αποφυγή του ήλιου ήταν πιο διαδεδομένη. Στην Aυστραλία, οι απαντήσεις ποικίλλαν- άλλοι προσπαθούσαν να μένουν στη σκιά, άλλοι φορούσαν καπέλο και άλλοι φορούσαν ρούχα για να προστατευτούν από τον ήλιο. Συνολικά, τόσο η Αυστραλία, όσο και η Νότια Ευρώπη εμφάνισαν τα υψηλότερα ποσοστά λήψης προληπτικών μέτρων, σε σχέση με τον μέσο όρο.
Πιο ενημερωμένοι για τους κινδύνους από την έκθεση στον ήλιο και τα πρώιμα σημάδια του καρκίνου του δέρματος φάνηκε ότι είναι οι κάτοικοι της Αυστραλίας, της Ιρλανδίας, της Βραζιλίας και της Ελλάδας.Αντίθετα, οι κάτοικοι του Μεξικού, της Ρωσίας και της Ιταλίας είναι από τους λιγότερο ενημερωμένους.
Ως προς το screening για το μελάνωμα, οι Αμερικανοί φαίνεται να έχουν καλύτερες επιδόσεις σε σχέση με τον μέσο όρο των άλλων χωρών. Περίπου 18% των Αμερικανών επισκέπτονται μία φορά τον χρόνο τον δερματολόγο τους για να εξετάσουν τους σπίλους τους, ενώ ο μέσος όρος για τις υπόλοιπες χώρες δεν ξεπερνά το 11%. Ωστόσο, οι συνήθειες των Αμερικανών σε σχέση με την πρόληψη κινούνται στα ίδια επίπεδα με εκείνα του παγκόσμιου μέσου όρου, γεγονός που σημαίνει ότι και αυτοί χρειάζονται περισσότερη εκπαίδευση για την ασφαλή έκθεση στον ήλιο.
Παρά το γεγονός ότι οι περισσότεροι γνωρίζουν τους κινδύνους της έκθεσης στον ήλιο, φαίνεται ότι αγνοούν τους επιμέρους παράγοντες κινδύνου, όπως είναι π.χ. ο τύπος της επιδερμίδας και το μέγεθος των σπίλων. Η συγκεκριμένη μελέτη αποκάλυψε επίσης, ότι η αυτοεξέταση ή η εξέταση των σπίλων από έναν δερματολόγο ήταν πρακτικές που σπάνια ακολουθούν οι ερωτώμενοι - οι περισσότεροι αγνοούν επίσης τα πρώτα σημάδια του καρκίνου του δέρματος που θα πρέπει να τους κάνουν να αναζητήσουν άμεσα τη συμβουλή ενός γιατρού.
Σύμφωνα με τη Sophie Seite, επιστημνοική διευθύντρια της La Roche-Posay, "τα στοιχεία υποδεικνύουν ότι πρέπει να κατευθύνουμε τα μηνύματά μας στοχευμένα σε εκείνους που βρίσκονται σε μεγαλύτερο κίνδυνο (με βάση την ηλικία, το φύλο, τον τύπο της επιδερμίδας και τη χώρα στην οποία ζουν). Γι΄αυτό εμείς, στη La Roche-Posay, δεσμευόμαστε να προσφέρουμε εκπαιδευτικές καμπάνιες, όπως το Skin Checker και δωρεάν πρακτικά εργαλεία στο κοινό, όπως το My UV Patch, για να φέρουμε την αλλαγή και να βελτιώσουμε την ποιότητα ζωής των ατόμων, ειδικά αυτών που βρίσκονται σε υψηλότερο κίνδυνο, όπως οι γυναίκες και τα παιδιά”.
H μελέτη, που πραγματοποιήθηκε σε δείγμα 20.000 ατόμων ηλικίας 16-65 ετών, από 23 χώρες, δημοσιεύθηκε στην επιθεώρηση της Ευρωπαϊκής Ακαδημίας Δερματολογίας και Αφροδισιολογίας. Πρόκειται για μία από τις μεγαλύτερες διεθνείς μελέτες για την αντηλιακή προστασία και τις συμπεριφορές σχετικά με αυτήν.